Saturday, February 25, 2012

:::Jom Diskus bersama Ustazah Teacher:::




TIRU DAN MENIRU

Kedengaran kebanyakan daripada anak-anak yang comel mengadu : Ustazah...Aiman tiru kerja saya~ Dahinya dikerutkan sambil melaung suara halus yang nyaring. Ustazah pun tersenyum lalu berkata : Tak mengapa, asalkan kamu tidak meniru ketika peperiksaan. Kerutan di dahi anak murid tahun dua itu semakin bertambah. Ustazah pun tersenyum lagi. Begini anakku, SESEORANG YANG INGIN BERJAYA AKAN MENIRU KEJAYAAN ORANG LAIN UNTUK BERJAYA.

Senario "TIRU" dan "MENIRU" ini sememangnya amat merunsingkan. Walhal kepada saya suatu ketika dahulu. Bayangkan orang yang kita "SALUTE" dan sanjung kerana mendapat A+ ataupun yang mendapat "DEAN LIST" sebenarnya mendapat pujian disebabkan hasil TIRU MENIRU INI. AMAT MENYAKITKAN HATI!!!

Bagi pendapat peribadi saya, isu TIRU MENIRU tidak menjadi masalah apabila ia terjadi sewaktu proses pembelajaran dan BUKAN sewaktu menyiapkan tugasan (assignment) ataupun peperiksaan (eg: Midterm or Final Exam). Masih saya ingati sewaktu saya di Tahun 1 pengajian tinggi, ada seorang SENIOR yang turut sama mengambil subjek yang saya kira susah untuk SKOR. SENIOR yang saya maksudkan ini seringkali mendapat markah tertinggi di dalam kelas terutamanya peperiksaan kecil2an seperti QUIZ. Subjek yang SUKAR itu sebenarnya menjadi terlalu SUKAR apabila pensyarah yang mengajar kami itu SUKAR untuk memberikan markah yang tinggi kepada kami. Markah paling tinggi yang boleh diberinya adalah "B".

Amatlah NAIF saya pada ketika itu yang menyangkakan SENIOR tadi sebenarnya mendapat markah yang tinggi disebabkan kefahamannya yang tinggi atau kebijaksanaannya yang luar biasa daripada orang lain.

DI AKHIR SEMESTER, peperiksaan akhir tahun pun bermula. Pada ketika itu, SENIOR yang saya banggakan itu berada disebelah kanan saya. Rasa begitu teruja untuk melihat bagaimana nanti SENIOR itu berjuang untuk mendapatkan yang terbaik bagi subjek tersebut.

1 jam yang pertama, dalam keadaan yang runsing untuk memikirkan jawapan kepada beberapa soalan yang saya tidak pasti jawapnnya...saya pun menoleh dan memerhatikan dalam diam pergerakan SENIOR "kebanggaan" saya itu. HUH! TIDAK DISANGKA!Dalam keadaan yang mencurigakan, saya mendapati SENIOR tadi mengeluarkan Handphone (yg sepatutnya tidak boleh dibawa ke dewan exam) dan menulis sesuatu di kertas jawapannya. Saya cuba bersikap OPTIMISTIK. Namun, OPTIMISTIK yang seringkali saya gunakan untuk menapis keraguan menjadi rapuh. SENIOR "kebanggaan" TELAH meniru di dalam peperiksaan tanpa sesiapa pun sedar!
1 perkara mengenai SENARIO TIRU MENIRU yang saya rasa amat MENJENGKELKAN adalah:

- Kebanyakan peniru2 ini tidak pernah TERTANGKAP dek kerana kePROFESIONALan mereka
- Mereka akan merasa bangga dengan kejayaan yang SEBENARNYA bukan dari hasil usaha
sendiri dengan SENYUMAN BANGGA yang meleret sampai ke telinga
- Mereka asyik mengulang KEJAYAAN yang menipu ini saban kali dan kebanyakan Pensyarah bangga dengan mereka


AkHiRun KalAm~


Tak salah kalau nak meniru ketika BELAJAR especially waktu tengah cuba memahami sesuatu mata pelajaran. TIRU lah jawapan kawan yang paling POWER pada ketika itu, agar kita mendapat FORMULA "KEJAYAANNYA" mendapatkan jawapan. If the subject is math, then try to figure out the solution steps by following your GENIUS friend. But this is only apply for learning process not in THE EXAM HALL YA, GUYS! In the exam HALL...the only things that left is your [tips and formula], your [strenghth] and your[effort]. Capailah sebanyak mana KEJAYAAN di dalam PEPERANGAN yang dipanggil PEPERIKSAAN dengan usaha sendiri. kerana apa pun yang kita dapat itulah DIA usaha yang selama ini kita kumpul untuk PERTEMPURAN. DAN BERBANGGALAH DENGAN USAHA YANG KITA RAIH ITU WALAUPUN SEDIKIT. Jerana hanya kita tahu kepayahan yang kita lalui pada ketika itu :)

1 perkara yang anda perlu tahu wahai PENIRU2 di luar sana, KEBERKATANLAH yang memberi rezeki dan SESUNGGUHNYA anda LUPA bahawa ALLAH itu MAHA MELIHAT....

CERPEN: Villa Antonio



BAHAGIAN 1

"Adward!"
"Adward!". pintu itu diketuk sekuat-kuatnya. bunbung bilik bawah tanah yang terus sahaja tembus ke puncak menara itu sememangnya terbuka. Hujan semakin lebat membasahi Gonzales. Entah bagaimana, Adward telah mengunciannya di situ. Perasaan kesal, hampa dan sedih bercampur baur. Jika itu kehendak Adward, dia rela mati di situ. Biarlah...biarlah tubuhnya mereput bersama-sama rumah usang itu. "Adward!", esakkannya tenggelam dibawa arus hujan yang kini menimpanya.

2 HARI LEPAS

Adaward memasuki ruang kamar Antonio Abraham. Beberapa lukisan tingagalan pelukis-pelukis terkenal di Zaman Raja Louis XVI tergantung di bilik yang dilengkapi perabot berwarna merah hati . Ukiran-ukiran yang terlakar pada bingkai tingkap yang diperbuat daripada emas menambah sentuhan mewah dekorasi Eropah di kamar bapanya itu.

Hari ini, telah sebulan Antonio Abraham meninggalkan pentas okestra. Meninggalkan dunia glamor yang selama ini dikecapinya itu. Meninggalkan sisa harta yang dikatakan tersembunyi di sekitar Villa Antonio. Sebulan yang lepas, kecoh dikhabarkan mengenai kematian seorang konduktor yang berasal dari Austria. Pemergiannya merupakan satu kehilangan yang besar buat industri muzik klasik sekitar Eropah.

Adward mendekati sebuat foto besar Antonio Abraham yang tersergam di suatu sudut bersebelahan dengan almari buku-buku bapanya itu. Adward tersenyum. "Ayah dah mati, akhirnya...", Adward menarik nafas lega. Helaan nafas yang dihembusnya seolah-olah analogi kepada sebuah kebebasan. Adward menjengah kepalanya ke luar jendela. Dari situ, dia dapat melihat ruangan kamar Gonzales. Mungkinkah kini, abangnya itu nyenayk dibuai mimpi? Ya, mungkin saja. Mungkin juga, Gonzales sudah melemparkan baton konduktornya ke dalam bakul sampah. Kematian Antonio Abraham merupakan kunci kebebasan bagi kedua-dua adik beradik ini.Kebencian yang sudah lama terkunci di hati mereka tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Pernah dia terdetik, mungkinkah mereka hanyalah anak pungut yang terpaksa dijaga oleh Antonio Abraham?

"Temponya salah!"
"Tiada makan malam sehingga kau selesai memperbetulkan kebodohan kau!",
"Ulang sekali lagi!"

Jerkahan-jerkahan sebegitu terngiang-ngiang di telinganya. Itu sahajakah ingatan yang ditinggalkan Antonio Abraham kepada mereka berdua? ya, hanya ingatan sebegitu yang tinggal.

Adward menghampiri almari buku besar yang mengandungi sejumlah besar manuskrip-manuskrip skor-skor terkenal daripada komposer-komposer muzik klasik seperti Mozart, Chopin dan Beethovan. Matanya tertancap pada sebuah ensiklopedia mengenai Rachmaninov. Buku itu ditarik keluar. Almari yang besar itu tiba-tiba bergerak. Dek kerana terkejut, Adward melompat kebelakang sambil memerhatikan almari yang besar itu berpusing. Apakah ini? Rahsia? Harta? Amari itu akhirnya berhenti dan membuka laluan kepada sebuah pintu yang membawanya ke sebuah bilik rahsia.

HARI INI

Gelap. Langit kelihatan muram. Angin petang menghembus dedaunan kering yang berhimpun di bawah peohonan Maple. Hening petang yang semakin menghampiri senja kelihatan hitam dek kerana dilindungi awan-awan berat yang kelabu. Antonio Gonzales menyelak langsir berat yang menutupi tingkap kacanya yang panjang. Pemandangan di luar Villa Antonio seakan-akan disihir. Cepat-cepat dia menyentap langsir itu apabila melihat sambaran petir yang berlalu menuju ke arah utara.

Gonzales menghampiri piano yang terletak di suatu sudut khas yang menempatkan piannya yang berwarna putih emas itu.Dalam keadaan longlai dia menghenyakkan punggungnya di kerusi. bilah-bilah piano ditenungya. Seketika itu juga, jarinya mula mengalunkan lagu ciptaan Beethovan, simfoni nombor 31. Alunan syahdu yang meruntun perasaan pendengarnya mula melingari kawasan pesekitaran Villa tua itu.

Sentuhan piano Gonzales seolah-olah meresap ke dalam dirinya. Keasyikan alunan muzik sedih itu tururt mempengaruhi tubuhnya untuk sama-sama meluahkan maksud yang terkandung di dalam lagu tersebut.

Ttok...ttok...ttok...
Alunan muzik sepi terhenti. Gonzales bingkas mendekati pintu.
"Oh, kamu...", ujar Gonzales lemah. Lelaki itu tersengih. Senyuman itu jelak itu mengandungi maksud sindiran yang dalam.